سلسلة العلوم الإنسانية والإجتماعية
العدد: الأول – عام 2022
الناشر: إتحاد الأكاديميين والعلماء العرب
رقم شهادة الترخيص لدى هيئة الإعلام :
م ن إ / 1495 / مطبوعة متخصصة / 2021
رقم الإيداع لدى دائرة المكتبة الوطنية :
د / 3101 / 2022
رقم التصنيف المعياري الدولي :
(Print) ISSN 2957-5974
(online) ISSN 2957-5982
2022 المجلد ، العدد 1
الأستاذة الدكتورة نصيرة غماري
المدرسة العليا الشيخ مبارك الميلي الجزائري بوزريعة – الجزائر
تاريخ الاستلام: 2/6/2022
تاريخ القبول: 31/7/2022
سعت هذه الورقة البحثية إلى التنبيه إلى مخاطر هجر اللسان العربي من قبل الناطقين به على صعيد التخاطب، والإقبال على التجنيس اللغوي دون استحضار مآلاته و نتائجه؛ ذلك أنه يؤدي لا محالة إلى التجنيس الثقافي بشكل لا واعٍ، عبر تغلغل الأنساق الثقافية الغربية التي لا تنسجم مع ثوابت الثقافة الإسلامية.
إنّ خصوصية اللغة العربية بالنسبة إلى أي مسلم معتدل – بعيدا عن أي أدلجة – ترجع إلى عربية القرآن بوصها لغة دينية ذات بعد عقدي وقيمتها مستمدّة من قداسته ومن ثم تستمد الأمة الإسلامية وحدتها من تقدير اللغة العربية إما تخاطبا للناطقين بها أو تعاطفا للناطقين بغيرها .
من هذا المنطلق، خلُص البحث من خلال دراسة نماذج من الأدب الجزائري في مرحلة الضعف، إلى أنّ الاهتمام بالهوية اللغوية للشعوب العربية هو اهتمام بالهوية الجماعية التي تتجسّد من خلال المنجزات الثقافية وفي مقدّمتها الإنتاج الأدبي بوصفه المجال الفسيح الذي يتشكّل فيه و به الوعي الجمعي لما يحتويه من تمثلات ذهنية للعالم تعكس الانتماء الحضاري الإسلامي المتجاوز للإثننية العرقية الضيّقة.
اللغة العربية، الهوية اللغوية، التجنيس اللغوي، الهوية الجماعية، تداولية، مظاهرالتقليد الأدبي.
Arabic language, linguistic identity, linguistic naturalization, collective identity, pragmatics, manifestations of literary tradition
This research aims to draw attention to the dangers of the abandonment of the Arabic language by native speakers at the level of communication, and the demand for linguistic naturalization without recalling its results; Indeed, this inevitably leads to a cultural naturalization unconsciously, through the penetration of Western cultural models that are incompatible with the constants of Islamic culture.
The peculiarity of the Arabic language for any moderate Muslim – far from any ideology – goes back to the Arabic of the Koran as a religious language with a confessional dimension and its value derives from its holiness, and therefore the Islamic nation derives its unity from appreciation of the Arabic language, either by speaking to its speakers or by sympathizing with non-speakers.
From this point of view, the research concluded, by studying examples of Algerian literature in a phase of weakness, that the interest in the linguistic identity of the Arab peoples is an interest in the collective identity that is embodied through cultural achievements, in the forefront of which is literary production as the vast field in which the collective consciousness of its content is formed, mental representations of the world that reflect the Islamic civilizational membership that transcends narrow ethnicity.
د. عيسى صالح الحمادي
مدير المركز التربوي للغة العربية لدول الخليج
تاريخ الاستلام: 22/5/2022
تاريخ القبول: 31/7/2022
يروم هذا العملُ إبرازَ دور اللغة العربية في التاريخ الإنساني بصفتها وعاءً علميًّا لثقافات العالم القديم والوسيط. فهذه اللغة موجودة منذ 18 قرنًا على الأقل، بل إنها لم تعرف طفولةً ولا شيخوخة كما قال المستشرق الفرنسي أرنيست رينان. لذلك سيتناول البحث أسبابَ أهميتها ودرها في تاريخ الحضارة البشرية؛ أولا : باعتبارها خزَّانا ثقافيا لحضارة امتدَّت آلاف السنين.
وثانياً:لأنها اللغة الوحيدة التي تُعتبَر لغةَ حضارةٍ ودِينٍ لمليار ونصف مليار من البشر في الوقت الحالي، ولا توجد الآن لغة حيَّة غيرها تُزاوِج بين الوظيفة المدَنية والدينية.
فلقد ظلَّت العربيةُ لغةَ العلم والمعرفة والتواصُل البشري خلال فترة طويلة من القرون الوسطى. وحتى في المجال الديني لم تُستخدَم العربية في فهم الحضارة الإسلامية فحسبُ، ولكنها استُخدِمَت أيضًا وسيلةً لفهم ما اسْتَغْلَق من العهد القديم واللغة العِبرية. والعهدُ القديم هو كتاب اليهود المقدس وهو أيضًا جزءٌ من الكتاب المقدس عند المسيحيين؛ لذلك امتدَّ تأثير العربية إلى العقيدتين اليهودية والنصرانية أيضًا.
وبعد النهضة العربية الإسلامية في العصور الوسطى، أصبحت اللغةُ العربية بغير منازع لغةَ العلم والثقافة والدبلوماسية، إذ انتشرت في آسيا وإفريقيا وأوربا، بل تعتبر أوَّلَ لغة عالمية وَصلَت إلى العالَم الجديد (أمريكا).
وسيتناول البحث أيضًا الدورَ العالَمي الذي نَهَضَتْ به اللغة العربية كلغة عالَمية في إبداع ونقل العلم والفلسفة وجميع الفنون إلى العالَم طيلة العصور المظلمة الأوربية،
وأخيرًا سيناقش واقع هذه اللغة والسيناريوهات المستقبلية المتعلقة بمصيرها، وهي ثلاثة سيناريوهات؛ يتعلق
- أولها بموت اللغة العربية،
- الثاني ببقائها على حالها،
- أما الثالث فيتعلق بتطوُّرها لتصبح لغة عالمية إذا تحقَّقت شروط معينة.
واستُخدِمت في هذا البحث مناهجُ متعددة، من أبرزها المنهج الوصفي، والتحليلي، والمنهج التاريخي، مع الاستفادة من المنهج المقارن.
كما أشار البحث إلى جهود دولة الإمارات في تطوير العربية وتمكينها سعيًا إلى تحقيق رؤيتها في أن تكون مقرَّ امتياز للغة العربية وتمكينها والنهوض بها؛ ولتحقيق تلك الرؤية أنشئ مجلس الإمارات الاستشاري للغة العربية كما أصدرت وزارة الثقافة بالإمارات تقرير حول (حالة اللغة العربية ومستقبلها)؛ وكان من أهم توصياته تأسيس عمل عربي مشترَك بإنشاء مركز أبحاث لتعليم اللغة العربية وتعلُّمها على أن يكون مقرُّه في الإمارات العربية المتّحدة؛ نظرًا لمبادراتها الرائدة واهتمامها الكبير بتطوير اللغة العربية، وأن يؤسَّس هذا المركز على غرار المركز التربوي للغة العربيَّة لدول الخليج، وأن يكون شاملًا لجميعَ الدول العربية، وأن يكرِّس جهوده لخدمة اللغة العربية.
This work aims to highlight the role of the Arabic language in human history as a scientific vessel for the cultures of the ancient and medieval world. This language has existed for at least 18 centuries, and it did not even know childhood or old age, as the French orientalist Ernest Renan said. Therefore, the research will address the reasons for its importance and role in the history of human civilization;
- Firstly, as a cultural reservoir for a civilization that spanned thousands of years.
- Secondly, because it is the only language that is considered the language of civilization and religion for a billion and a half billion people at the present time, and there is no other living language now that marries a civil and religious function.
Arabic remained the language of science, knowledge and human communication during a long period of the Middle Ages. Even in the religious sphere, Arabic was not only used to understand Islamic civilization, but it was also used as a means of understanding what was closed from the Old Testament and the Hebrew language. The Old Testament is the holy book of the Jews and is also a part of the Christian Bible; Therefore, the influence of Arabic extended to the Jewish and Christian faiths as well.
After the Arab-Islamic Renaissance in the Middle Ages, the Arabic language undisputedly became the language of science, culture and diplomacy, as it spread in Asia, Africa and Europe, and is considered the first global language to reach the new world (America).
The research will also address the global role that the Arabic language has played as a global language in the creation and transmission of science, philosophy and all arts to the world throughout the European Dark Ages.
Finally, it will discuss the reality of this language and future scenarios related to its fate, which are three scenarios:
- The First: relates to the death of the Arabic language,
- The Second: to its survival, and
- The Third to its development to become a global language if certain conditions are met.
Multiple approaches were used in the research, most notably the descriptive, analytical, and historical approaches, with the use of the comparative approach.
The research also referred to the efforts of the UAE in developing and empowering Arabic in pursuit of its vision of being the seat of excellence for the Arabic language and its empowerment and advancement.
To achieve this vision, the Emirates Consultative Council for Arabic Language (ECCAL) has been established, and the UAE Ministry of Culture issued a report on (The Status and Future of the Arabic Language); One of his most important recommendations was the establishment of a joint Arab work to establish a research center for teaching and learning the Arabic language, with its headquarters in the United Arab Emirates; In view of its pioneering initiatives and its great interest in developing the Arabic language, and that this center should be established along the lines of the Gulf Educational Center for Arabic Language (GECAL), and that it should be inclusive of all Arab countries, and to devote its efforts to serving the Arabic language.
يغوي بحصانة : تجليات فن الاغراء لروبرت غرين في قصة ادقر الآن بو “برميل الأمونتيلادو
Hiba Sulieman Jaradat
Nayef A. Al-Joulan
تاريخ الاستلام: 23/6/2022
تاريخ القبول: 31/7/2022
Robert Green; Seduction; Edgar Allan Poe; “The Cask of Amontillado”.
This study examines the seductive/manipulative nature of Montresor in Edgar Allan Poe’s “The Cask of Amontillado” in the light of Robert Green’s theory outlined in The Art of Seduction. The theoretical frame recruits Green’s three aspects of seduction; namely: the seductive character, the seductive process and the seductive time/environment and, hence, the study traces the seductive character, seductive process and seductive environment/time in the narrative. It turns out that there is a great deal of intersection between Green’s theory of seduction and Montresor who, as a result, turns out as a flawless embodiment of Greene’s notion of the perfect seducer.